Technický popis výpadku e-mailového systému


V noci ze soboty 8. na neděli 9. dubna probíhala plánovaná údržba a upgrade mailových serverů. Při zprovozňování řešení se vyskytla závažná softwarová chyba na filesystému diskového pole s mailboxy, která vylučovala bezproblémový provoz systému. Tato chyba byla identifikována jako opravitelná a proto jsme se během neděle 9. dubna snažili o její odstranění a zprovoznění upgradovaného systému.

Chybu se bohužel odstranit nepodařilo a v noci na 10. dubna jsme proto přistoupili k návratu k původní konfiguraci systému. V důsledku nesouvisející hardwarové závady jednoho ze serverů se však ani tento návrat nepodařilo realizovat a v průběhu pondělí jsme proto museli část našeho e-mailového systému znovu hardwarově přestavět. Systém jsme uvedli do provozu v pondělí odpoledne, v prvních hodinách provozu byl však velmi zatížen stále probíhající obnovou mailboxů, zvýšeným náporem klientů a doručováním pošty z fronty záložního SMTP serveru, proto mohlo docházet k problémům s přihlášením do e-mailových schránek.

V úterý 11. dubna v 5:30 hodin byl systém zcela obnoven, avšak ještě bylo nutné doručit značné množství e-mailů, které byly v průběhu výpadku zachyceny na záložních mailserverech. Tyto zprávy bylo nutné zpracovat a provést na nich antivirovou kontrolu, do schránek uživatelů se tedy dostávaly se zpožděním. Tento proces byl dokončen ve večerních hodinách v úterý 11. dubna, ještě několik dní však může trvat, než budou doručeny poslední e-maily, které byly zachyceny na mailserverech mimo naše systémy. Tyto mailservery se v závislosti na své konfiguraci mohou pokoušet o opakované doručení v delších časových intervalech.

Protože problémy s mailservery byly závažnějšího charakteru a obnova dat komplikovaná, mohlo ve výjimečných případech dojít ke ztrátě některých e-mailů zaslaných během soboty 8. dubna. Z důvodu částečného poškození uložiště zašifrovaných přístupových hesel k e-mailovým schánkám je také pro několik procent klientů nezbytné provést nastavení nových hesel, tuto operaci mohou zákazníci provést v Zákaznickém centru.

Naše mailservery jsou nyní ve zcela stabilním stavu, plánovaný upgrade se nakonec podařilo dokončit. Případné drobné potíže s konkrétními mailboxy jsou operativně řešeny naší zákaznickou podporou.

Ing. Zdeněk Brůna
Technical Director
=======================
ACTIVE 24 - http://active24.cz
=======================
Planickova 1, 162 00 Praha 6
http://mapa.active24.cz
mail: bruna.zdenek@active24.cz
Tel.: +420 234 262 000
Fax: +420 234 262 009